Pasek wchodzący w układ rozrządu stanowi bardzo ważny element silnika, który steruje jego konkretnymi częściami. Wymiana paska rozrządu powinna być regularna aby zapobiec awarii silnika. Lata temu, kiedy używano bardzo trwałych rozrządów były one napędzane specjalnymi zębatkami lub łańcuchami przez co były niezwykle trwałe i nie trzeba było ich tak często wymieniać. Niestety wraz z biegiem lat stały się one mniej trwałe i należy o nie dbać. W przeciwnym razie może ulec uszkodzeniu najważniejszy element każdego pojazdu jakim jest silnik.

 

Funkcje i wytrzymałość pasków rozrządu

Jego najważniejszym zadaniem jest sterowanie określonymi zaworami dbającymi o przepływ mieszanki paliwowej do cylindrów. Będą ulegać tam procesowi spalania, w wyniku czego powstawać będzie energia, ale także szkodliwe gazy spalinowe, które będą usuwane. Zaworami sterują specjalne wałki rozrządu rozpędzane przy użyciu wszelkiego rodzaju zębatek, kół, pasków i łańcuchów.

 

Jak widać układ ten może być dosyć skomplikowany i połączenie odpowiednich elementów w całość tworzy spory układ. Warunki ich pracy również nie należą do najprzyjemniejszych – duża ilość spalin i wysoka temperatura mogą zmniejszać trwałość pasków rozrządu. Kiedyś zębatki były bardzo trwałe, ale zostały zastąpione tańszymi, charakteryzującymi się mniejszym tarciem łańcuchami i paskami. Najtrwalsze z nich przekraczają próg 100 tysięcy kilometrów, te mniej wytrzymują ok 80 tysięcy kilometrów. Jednak gra tutaj toczy się o największą stawkę – silnik, więc nie ma co ryzykować i warto jest szybciej zmienić pasek rozrządu będąc bardziej zapobiegawczą osoba. W momencie zerwania paska rozrządu może dojść do zgięcia zaworów przez tłoki i stracenia kompresji silnika a nawet wbicia głowicy w dziurę co w konsekwencji bardzo poważnie uszkadza silnik. Coś takiego może zdarzyć się w wyniki przeskoczeniu paska rozrządu o kilka ząbków(gdyż te elementy są oddalone od siebie o milimetry), nie mówiąc już o całkowitym zerwaniu paska rozrządu..

 

 

Jak uchronić się przed awarią?

Istnieje kilka ważnych zasad jakie warto przestrzegać, aby ochronić się przed zerwaniem paska. Do najważniejszych z nich należeć będą:

-Zakup paska rozrządu u producenta zgodnego z marką samochodu, którym się jeździ

– Wymiana cieczy chłodzącej przy zmianie paska na nowy

-Regularna wymiana paska na nowy

-Regularne dbanie o uzupełnianie nowych porcji oleju silnikowego

-Wymiana paska rozrządu powinna mieć miejsce u specjalistów w sprawdzonym warsztacie